بالفيديو.. هذا يقع في مصر ..محافظ الشرقية يقتحم مراكز للدروس الخصوصية ويوبخ اﻷساتذة ويحيلهم على التحقيق 

qadaya 0 respond
فضاء الدعم المدرسي

كتب: حسام إبراهيم 

قام الإعلامي وائل الإبراشي مقدم برنامج “العاشرة مساء المذاع على قناة “دريم” بعرض مقطع فيديو يظهر محافظ الشرقية الدكتور رضا عبد السلام خلال تواجده مع قوة أمنية لإقتحام مركز للدروس الخصوصية.

ويظهر في الفيديو دخول المحافظ إلى قاعة الدروس بالمركز وسؤاله “دي مدرسة إيه دي”، ثم حديثه مع المعلم الذي كان يقوم بإعطاء الحصة للطلاب قائلاً “حضرتك إسمك وليد جمال محمد، وبتشتغل فمدرسة إيه؟”، فأجابه المعلم “في مدرسة لغات”، ليسأله المحافظ بعد ذلك “وإنت مش فمدرسة اللغات ليه دلوقتي يا أستاذ وليد”، فرد عليه المعلم “إحنا بنخلص واحده ونص”.

إستكمل محافظ الشرقية حديثه للمعلم قائلاً “إنت بتكلم طفل ولا إيه..ده المدرسة إتنقلت هنا يا أستاذ وليد، المركز ده مين اللي بيديره، وإنتوا يا ولاد هنا من إمتى”، فأجاب المعلم “ده لسه جاييين أهو”، ليضيف محافظ الشرقية “لسه جايين إيه بس ده لابسين لبس البيوت أهو، هوا عاد فيه مدرسة..طول مالمراكز دي موجوده مفيش مدرسة”.

وتابع المحافظ موجهاً حديثه للمعلم “أنت محال للشئون القانونية من بكرة وغرامة 50 ألف جنيه”، وعند محاولة المعلم إقناع المحافظ بالعدول عن قراره رد عليه “النشاط اللي إنت بتعمله ده مجرم في التربية والتعليم ولا لا.. رد على قد السؤال”، مؤكداص على فرض غرامة 50 ألف جنيه على هذا المركز التعليمي.

الأثنين 2 نوفمبر 2015 09:12 فضاء الدعم المدرسي
Don't miss the stories follow- قضايا مراكش - and let's be smart!
Loading...
0/5 - 0
You need login to vote.

مقتصد ثانوية محمد الخامس الـتـأهيلية بمراكش.. يغط في نوم عميق 

النقل الديداكتيكي… ذلك الركن الغائب

Related posts
Your comment?
Leave a Reply